Mijn favoriete gezonde ontbijtshake

Ik heb een ontbijtshake ontdekt die super lekker is en ook nog eens erg gezond! Dus bij deze deel ik graag het recept van mijn favoriete gezonde ontbijtshake. Het is een snelle manier om belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Vaak heb ik geen tijd of zin om uitgebreid iets voor mezelf klaar te maken en dan is een ontbijtshake ideaal.
Het zet je stofwisseling op gang in de ochtend en geeft je een verzadigd gevoel. Bovendien werkt het bevorderend voor je stoelgang. Voor dat ik deze shake klaarmaak, drink ik op de nuchtere maag een glas lauw of warm water.

De ingrediënten:

Ik gebruik altijd sojamelk. Je kan eventueel ook amandelmelk gebruiken. Koemelk kan ook, maar daar ben ik zelf niet zo’n fan van.

Een klein beetje chiazaad. Een flinke theelepel. Je kan er ook gebroken lijnzaad bij toevoegen. Soms laat ik de zaadjes van te voren weken in een laagje water. Dan ontstaat er alvast een geleilaagje, waardoor je lichaam de voedingsstoffen beter kan opnemen.

Mocht ik een banaan hebben die niet zo rijp is, gebruik ik een beetje honing om het zoeter te maken. Honing heeft een verzachtende en ontstekingsremmende werking.

Cacaopoeder gebruik ik bij de shake om het een lekkere chocoladesmaak te geven. Niet teveel. Gewoon een theelepel ervan.

Ik voeg altijd havermoutvlokken eraan toe. Deze vezels zijn super gezond en zorgt ervoor dat je niet snel honger krijgt.

Daarna voeg ik een banaan bij de shake, zonder fruit vind ik het niet lekker. Het maakt het drankje voller van smaak en het mixt goed met de andere ingrediënten. Hoe rijper de banaan, des te zoeter de smaak is.

In de blender voeg ik standaard 3 ijsblokjes toe. Dit houd de ontbijtshake lekker koel zonder dat het te luchtig wordt. Je kan gerust experimenteren met andere fruitsoorten. Bij deze versie voeg ik soms wat kokos toe voor de smaak. Je kan de cacaopoeder weglaten en wat rood fruit toevoegen. Of misschien yoghurt gebruiken met iets anders?

Ik hoop dat je het handig vond om te zien hoe je een lekkere ontbijtshake kan maken. Heb jij een gezond recept of een smakelijk variant? Deel het vooral in een comment!

Volg me ook op: Instagram Facebook Bloglovin Youtube

6 Comments

  1. naomi 6 februari 2015 / 20:39

    Lijkt mij erg lekker! Alleen hoeveel ml melk moet je gebruiken?

    • Koalabeautymama 7 februari 2015 / 09:03

      Dat doe ik altijd op gevoel. Ik voeg zoveel sojamelk toe tot dat alle ingrediënten bedekt zijn met een laagje zeg maar. De ingrediënten moeten wel genoeg vocht hebben om te kunnen blenden. 🙂 Even uitproberen wat je zelf lekker vindt. Hoe meer sojamelk des te vloeibaarder de shake wordt.

  2. Miriam 6 februari 2015 / 21:00

    Altijd handig, wat ontbijtinspiratie! Ik ben een hele slechte ontbijter. Wat ik zelf in het weekend altijd maak is een groene smoothie. Een groene appel, banaan, kiwi, peer, andijvie, honing en ijsblokjes. Daar word je ook behoorlijk vol van.

  3. Nicole 7 februari 2015 / 09:40

    Klinkt lekker! Zelf doe ik vaak een banaan, kiwi, rood fruit, yoghurt en melk en havermout in de blender. Ook heerlijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *